Bersugi

Posted by BALAI ISLAM 8TH | 10:17 PM | 0 comments »

Rasulullah s.a.w bersabda:Jikalau tidak memberatkan umatku, nescaya aku perintahkan mereka untuk bersugi pada setiap kali hendak bersembahyang.

(Riwayat Bukhari & Muslim)

Syarah:
Ini adalah hadis, yang memberitahu kita betapa Rasulullah memberatkan kita untuk mengosok gigi atau bersugi pada tiap kali hendak mengerjakan sembahyang fardhu. Dan dihukumkan ia sunat muakkad. Pendapat lain mengatakan meliputi solat-solat sunat yang juga. Ada benarnya pendapat ini kerana dikuatkan oleh satu hadis yang lain, di mana Rasulullah menyebut:

“2 rakaat sembahyang dengan gosok gigi lebih baik daripada 70 rakaat sembahyang tanpa gosok gigi”.

Bagaimana kaedahnya bersugi ini?Ia dilakukan sebelum berwudhuk iaitu sebelum membaca bismillah sewaktu membasuh tangan. Sepertimana ada pada waktu ketikanya Rasulullah menuntut dilakukan sugi itu pada setiap kali hendak berwudhuk. Berbeza pendapat setengah yang lain, bahawa bersugi itu sewaktu berkumur-kumur selepas membasuh tangan. Dilakukan ia dengan menggunakan kayu sugi. Memadai juga dengan menggunakan berus gigi dan ubat gigi, sepertimana yang diamalkan oleh kebanyakan kita hari ini. Apa kata tidak terdapat berus gigi mahupun kayu sugi? Tidaklah ditinggalkan bersugi itu malah dicarinya kain sebagai ganti. Jika tidak ada kain sekalipun, maka jari-jari kita sebagai ganti. Dan jika ditinggalkan bersugi itu, maka satu kerugian buat kita.

Bersugi itu pada umumnya memberi faedah membersihkan kotoran pada gigi dan menyegarkan bau mulut. Jika ada sisa terlekat pada gigi dan tidak memadai menghilangkannya dengan berus gigi, maka dicungkil sisa-sisa tersebut dengan alat pencungkil. Tidaklah meninggalkan sisa itu sehingga dibawa di dalam sembahyang, dibimbangi tertelan sisa yang memungkinkan batal sembahyang.

Makruh bersugi sewaktu sedang berpuasa, fardhu atau sunat, bilamana dilakukan selepas gelincir matahari atau lebih tepat lagi tatkala masuknya waktu zohor. Namun, saya lebih suka agar orang yang berubah bau mulutnya selepas bangun tidur untuk bersugi, biarpun waktu sudah mendekati maghrib. Bagi orang yang berpuasa, ambillah kaedah ihtiyat (berhati-hati) dalam bersugi agar tidak batal puasa sewaktu berkumur-kumur. Jelasnya, tertelan air sewaktu berkumur-kumur membatalkan puasa seseorang jika dilakukannya secara berlebih-lebihan. Biarpun dianggap hal itu berlaku secara tidak sengaja.

Ten things we waste..

Posted by BALAI ISLAM 8TH | 10:46 AM | 0 comments »


Ten things we waste :-

1. Our Knowledge: Wasted by not taking action with it.

2. Our Actions: Wasted by committing them without sincerity.

3. Our Wealth: Wasted by using on things that will not bring us ajr (reward from Allah). We waste our money, our status, our authority, on things which have no benefit in this life or in akhirah (hereafter).

4. Our Hearts: Wasted because they are empty from the love of Allah, and the feeling of longing to go to Him, and a feeling of peace and contentment. In it's place, our hearts are filled with something or someone else.

5. Our Bodies: Wasted because we don't use them in ibadah (worship) and service of Allah.

6. Our Love: Our emotional love is misdirected, not towards Allah, but towards something/someone else.

7. Our Time: Wasted, not used properly, to compensate for that which has passed, by doing what is righteous to make up for past deeds.

8. Our Intellect: Wasted on things that are not beneficial, that are detrimental to society and the individual, not in contemplation or reflection.

9. Our Service: Wasted in service of someone who will not bring us closer to Allah, or benefit in dunyaa(this world).

10. Our Dhikr (Remembrence of Allah): Wasted, because it does not effect us or our hearts.